Daugavpils cietokšņa Inženierarsenāls un bastiona eskarpa siena

object-info

Objekta apraksts

Daugavpils cietoksnis ir unikāls valsts nozīmes arhitektūras un kultūrvēstures piemineklis, kura platība ir vairāk nekā 150 ha. Daugavpils cietoksnis ir pēdējais bastionu tipa cietoksnis Eiropā. Skatoties no putna lidojuma, cietoksnis atgādina saules, zvaigznes, bruņurupuča vai pat sikspārņa formu.

Cietokšņa celtniecība sākta 1810. gadā, gatavojoties Napoleona iebrukumam Krievijas impērijā. 1812. gadā vēl nepabeigtais cietoksnis veiksmīgi izturēja ugunskristības, atvairot pirmos Napoleona armijas uzbrukumus.

Līdz 19. gadsimta vidum Dinaburgas cietoksnis bija viens no Krievijas impērijas 1. klases cietokšņiem, taču jau būvniecības laikā tas sāka zaudēt savu nozīmi, kļūstot par 2. klases cietoksni, bet 1897. gadā par Dvinskas cietoksni – noliktavu. Cietokšņa pabeigšanas brīdī 1878. gadā tas jau bija novecojis un kļuvis par pēdējo uzbūvēto bastionu tipa cietoksni Eiropā.

Cietokšņa galvenais valnis ir vairāk nekā 3 kilometrus garš, un to veido dažādi 19. gadsimta nocietinājumi, tostarp 8 bastioni. Tā augstums ir 11—13 metri un biezums apmēram 25 metri. Galvenajā valnī izbūvēti 4 monumentāli vārti – Nikolaja, Mihaila, Aleksandra un Konstantīna vārti. Tie bija nosaukti par godu imperatoram Aleksandram I un viņa brāļiem lielkņaziem Nikolajam, Mihailam un Konstantīnam.

Viena no cietokšņa nocietinājumu būvēm ir 7. bastions – piecstūrains zemes nocietinājums ar valni un aizsardzībai un munīcijas glabāšanai domātām pazemes telpām jeb kazemātiem iepretī Daugavpils Marka Rotko mākslas centram. Eskarps ir no lieliem akmens bluķiem izbūvēta siena, ko ierīko aizsargvalnī uz pretinieka pusi.

Līdz pat 1. Pasaules karam Daugavpils cietoksnī uzturējās un strādāja Krievijas impērijas armijas garnizoni. Kopumā te varēja uzturēties līdz 6000 cilvēku. 1920. gadā cietoksnī izvietojās Latvijas armijas 4. Zemgales divīzijas 3 kājnieku – 10. Aizputes, 11. Dobeles un 12. Bauskas pulki, kā arī viens vieglās artilērijas pulks. 1940. gadā Daugavpils cietoksnī izvietojās Sarkanās armijas vienības. Otrā pasaules kara laikā tilta nocietinājumā (kreisajā Daugavas krastā) tika ierīkots ebreju geto ar apmēram 14 000 ieslodzīto no visas Daugavpils apkārtnes. Cietokšņa teritorijā tika ierīkota arī padomju karagūstekņu nometne. No 1948. gada līdz 1994. gadam cietokšņa teritorijā darbojās Daugavpils Kara aviācijas inženieru skola.

Cietokšņa teritorijā ir 80 ēkas un 10 ielas, un mūsdienās te dzīvo vairāk nekā 1000 cilvēku – tas ir viens no pilsētas dzīvojamiem rajoniem.

Vēsturiski cietokšņa Inženierarsenāla ēkā izgatavoja un remontēja apbruņojuma priekšmetus, instrumentus fortifikācijas un sapieru pasākumiem (ēkā atradās lietuve, rasētava, modeļtelpa un citas darbnīcas), glabāja lielgabalus un citu munīciju, pontonu koksni un audeklu. Padomju laikos ēkā darbojās mācību ražošanas darbnīcas, tika ierīkotas mašīnu garāžas. Šobrīd ēka tiek atjaunota, lai tajā izveidotu Tehnikas un industriālā dizaina centru.

Apskates objekts pieejams cilvēkiem ar kustību traucējumiem. Ir pieejama viss apskatāmā teritorija Daugavpils cietoksnī, ir pieejama kafejnīca. Cietokšņa  inženierarsenālā ir uzbrauktuves uz ekspozīcijas zālēm, kā arī lifts starp stāviem. Pie objekta nav speciālās stāvvietas. Automašīnu novieto uz braucamās daļas, ir uzbrauktuve uz trotuāra.

Lasīt vairāk Aizvērt Fill 1 Copy
object-imporvements

Projekta ietvaros veiktie uzlabojumi

Pabeigti Inženierarsenāla ārējie fasāžu, jumta izbūves un labiekārtošanas būvdarbi, kā arī iekštelpu restaurācijas darbi un atklāts Tehnikas un industriālā dizaina centrs “Inženieru arsenāls”.

Vēsturiskajā ēkā izbūvēti jauni inženierkomunikāciju tīkli – ūdensvads, kanalizācijas sistēma, elektroapgāde, apsardzes sistēma. Viens no veiksmīgākajiem risinājumiem ir paaugstinātas grīdas izbūve, kas zem grīdas seguma ļauj paslēpt visas inženierkomunikācijas, tādā veidā maksimāli saglabājot ēkas sienu vēsturisko veidolu.

Turpat līdzās notikusi arī 7. bastiona eskarpa sienas atjaunošana. To vairākās vietās  bija sabojājušas koku saknes, tā ir izskalota hidroizolācijas trūkuma dēļ.

Bastiona eskarpa sienas atjaunošanas rezultātā bastions ieguvis pievilcīgāku izskatu, kā arī būs iespējams apmeklētājiem nodrošināt jaunu ekskursijas maršrutu pa cietokšņa aizsarggrāvi, gar eskarpa sienu, kas iepriekš nebija iespējams drošības apsvērumu dēļ.

Projekta kopējās izmaksas ir 4 393 364,93 eiro, no tām 3 253 471,29 eiro ir ERAF finansējums, 1 139 893,64 eiro ir valsts un pašvaldības finansējums.

Projektu īsteno Daugavpils pilsētas dome.

Lasīt vairāk Aizvērt Fill 1 Copy
object-address

Adrese

Inženierarsenāls – Imperatora iela 8, Daugavpilis

Eskarpa siena – starp Mihaila un Daugavas ielu, Daugavpils

object-work-hours

Darba laiks

 

 

object-getting-there

Nokļūšanas iespējas

Uz Daugavpils cietoksni var atbraukt ar personisko transportu vai vilcienu un autobusu no Rīgas vai citam pilsētām. No pilsētas centra uz cietoksni var aizbraukt ar 3. maršruta tramvaju, 4., 13. maršruta autobusu, bet visērtāk ar 13.A maršruta mikroautobusu, kurš iebrauc pašā cietoksnī. Var aiziet kājām vai aizbraukt ar divriteņiem pa celiņu gar aizsargdambi.

object-important-info

Svarīgi zināt

Informāciju par objekta pieejamību un darba laikiem iespējams precizēt Daugavpils cietokšņa Kultūras un informācijas centrā.

object-contacts

Kontaktinformācija

Daugavpils cietokšņa Kultūras un informācijas centrs

65424043

www.visitdaugavpils.lv

Iesaka blogeris Kristaps Kiziks:

Iesaka blogeris Kristaps Kiziks:

Daugavpils cietoksnis ir kā pilsētiņa pilsētā. Izejot cauri cietokšņa vārtiem nonāksiet citā laikā un telpā, šeit vietu rod gan senie vaļņi un lielgabali, gan mūsdienu māksla.

Apskatīt ierakstu Fill 1 Copy 3
Kultūras ministrijas, Nacionālais attīstības plāns 2020 un Eiropas savienības struktūrfondi un Kohēzijas fonds logotips. Ieguldījums Tavā nākotnē.